Een prachtig IK@je in de NRC vertelt over een jongetje dat twee blikjes cola in de supermarkt wil kopen. Hij heeft een euro bij zich. De cola kost 52 cent per blikje, dus hij komt een stuiver tekort. De cassière zegt hem, dat hij dan maar thuis nog die stuiver moet halen. De klant achter het jongetje gaat een lichtje op: Hij zegt tegen het jongetje “Koop maar één blikje.” Het jongetje: “Ja, maar mijn broertje wil ook cola.”De man: “Vertrouw mij maar.” De cassière heeft het nog niet door. Het jongetje zet het blikje op de band en de cassière geeft hem terug van zijn ene euro: 50 cent. “Zo”, zegt de man, “en nu kun je ook het tweede blikje kopen!” De cassière kijkt bits, het jongetje blij.

De manier waarop je gewend bent naar een probleem te kijken, brengt je vaak niet de oplossing. De kunst is het, uit het probleem te stappen en te kijken of er andere oplossingen zijn. In dit geval: Het probleem van het ‘afronden naar boven of beneden’. De cassière rondt deze boodschappen af naar boven, de man kijkt naar de prijs van een blikje cola.

Anders kijken helpt. Je gaat er anders door denken. Zo is het ook met het organiseren van je werk, je loopbaan een andere richting wilt geven of het verschil maken in een sollicitatiegesprek. Misschien wel eens de moeite waard te overdenken als je volgende keer boodschappen doet!